rood petje

Je kijkt in mijn archief. Ik log nu verder onder mijn eigen naam: Bas de Meijer
.
Navigatie oude site:
ontwikkelaar fixeer contactsheet zelfportret
Vorige afdruk - Volgende afdruk

This content is geotagged Weten waar de foto gemaakt is? Klik op de straat/plaats onder de foto en zie het in Google Maps


Roodpetje De toekomst van de fotojournalistiek
02-07-2009 01:27
Door: Bas

Naar aanleiding van een onderzoek gehouden onder fotojournalisten, werd woensdag in Pakhuis De Zwijger een debat gehouden over de toekomst van de beroepstak. Het onderzoek zelf laat niet zoveel nieuws zien, het is wel zinvol dat het nu eens op papier staat. Dat geeft wat duidelijkheid, voor nu en later.
Het debat bracht ook niet echt veel nieuwe inzichten naar voren. Toch was het een goede avond. Strategisch waren de beeldredacteuren (Chris Heijmans van Nu.nl, Liane Lockhorn van ANP en Annelies Kuiper die onlangs intendant documentaire fotografie is geworden na de beeldredactie bij NRC.Next te hebben gedaan) geplaatst naast drie fotografen (Rob Hornstra, Arenda Oomen en Adri Mouthaan). Aan de hand van een aantal stellingen werden de thema’s behandeld. Over de toename van amateurfotografie bijvoorbeeld. Chris Heijmans gaf aan dat het aandeel van de amateurbeelden bij Nu.nl bij berichten toeneemt. Zij krijgen dan ook een enorm aanbod. Wat bruikbaar is, dat gebruiken ze. En daarbij telt snelheid veel meer dan kwaliteit. Omdat iedereen direct de foto’s op de site kan zetten bij Nu.nl vindt de check pas achteraf plaats. En dat levert volgens Liane Lockhorn veel meuk op. Dat is in ieder geval haar mening van de foto’s die het ANP van amateurs krijgt toegestuurd. Annelies Kuiper ziet vooral het gevaar in het niet kunnen checken op feiten bij de amateurfoto’s op Nu.nl. En voor een krant is dat wel belangrijk. Daarom denkt ze dat voor kranten amateurfoto’s minder geschikt zijn. Maar zo zegt Chris Heijmans, de foto’s van de amateurs versterkt wel de band met de lezers. En daar gaat het volgens haar om, om de lezers. Hoewel de meeste fotoredacties zeggen alleen bij uitzondering amateurbeelden te gebruiken, ziet het gros van de fotojournalisten het wel als een bedreiging. Bovendien, zo werd vanuit de zaal geroepen, lopen ze de professionele fotografen in de weg.
En als de hobbyfotografen niet in de weg lopen, dan hebben de fotojournalisten wel te maken met beveiliging, politie en andere belemmeringen. Er zou wellicht een beroepscode moeten komen die een perskaart met speciale privileges oplevert, is de stelling. Daar is men het niet mee eens. Het probleem is volgens Joep Lennarts van de NVF dat de definitie van de publieke ruimte niet duidelijk is, daarbij noemt hij de Rotterdamse koopgoot als voorbeeld. "De beveiligers leren als eerste fotografen te zien als een bedreiging," aldus Lennarts. "Ze gooien hun hele hebben en houwen op internet, maar zodra er een foto gemaakt wordt, is het een schending van de privacy." Ook wordt als argument opgevoerd dat de beveiliging en de politie het onderscheid tussen professionele en amateurfotograaf niet kan zien. Maar moet de fotograaf dan assertiever worden, wordt uit de zaal gevraagd. Volgens Thomas Bruning van de NVJ is het vooral strijden tegen het managen van de media. Men wil controle wat er naar buiten wordt gebracht. Dat beaamt Annelies Kuiper, steeds vaker worden er geen fotografen meer op pad gestuurd, maar gebruik gemaakt van een handout. Daar moeten redacties mee oppassen.
Het beleid van beeldredacties, als ze er nog zijn, mag ook wel aangepakt worden. Ze hoeven niet, zoals een stelling luidt, meer geld te investeren in fotojournalistiek. Maar ze moeten wel op zoek naar de goede fotografen vindt Adri Mouthaan. Fotografen moeten zich specialiseren en niches opzoeken. Dat loont, is de ervaring. Spoelman van het Financieel Dagblad geeft aan dat de redacties keuzes moeten maken. Zij hebben 25% minder budget en lossen dat op door foto’s van goede fotografen groot te plaatsen en meer gebruik te maken van aangeleverd materiaal. Volgens Robert Knoth gaat de traditionele fotojournalistiek zelfs verdwijnen. Maar, daar komt dan wel wat anders voor in de plaats. Dat geldt dan voor de seriematige fotojournalistiek, zegt Chris de Bode. Bij nieuwsfotografie geldt dat niet, daar dienen zich minder nieuwe kansen voor. En die kansen zegt Rob Hornstra, moet je samen zoeken met de beeldredactie. De wij-zij opstelling is niet goed. Je moet als fotograaf met de redactie samenwerken om nieuwe initiatieven te vinden.
Een van de kansen is meer multimediaal gaan werken. Dat betekent niet dat je als fotograaf alles moet kunnen. Hoewel dat soms wel eens gebeurt, ook bij het ANP, vertelt gespreksleider Frénk van der Linden. Dat is volgens Liane Lockhorn echter maar een beperkte groep. Het gebeurt wel steeds vaker, mede doordat in de nieuwe camera’s bewegend en stilstaand beeld door elkaar heen gemaakt kan worden. Niet dat dat de redding van de fotojournalistiek is. Want dat is alleen techniek en dat kan een amateur dan ook doen, voert Annelies Kuiper op. Het kan goed werken, maar niet iedere fotograaf is er geschikt voor. Net zoals niet iedere journalist moet gaan fotograferen. Het werkt zelfs niet, is de mening van Spoelman van het Financieel Dagblad: "Je kunt beter geen camera aan een journalist geven." Dan is het des te opvallender dat juist Joop Swart halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw journalist Frénk van der Linden de eerste autofocus camera geeft voor een buitenlandse reportage. Omdat het de kosten van een fotograaf scheelt.
Wat dan wel de redding is, is niet duidelijk. Wel dat de fotojournalist zich kan onderscheiden door zijn kwaliteit. En hoewel de redacties vaak tevreden zijn over de technische kant, geven beeldredacties ook aan dat de meeste fotojournalisten een beperkte algemene ontwikkeling hebben en een lage beroepskennis van de journalistiek. Een opleiding voor fotojournalistiek zal niet echt helpen volgens Rob Hornstra. De basis zit volgens hem in de fotograaf zelf. In zijn eigen interesses en ambities, daarom zijn veel fotojournalisten ook autodidact. Caro Bonink vindt wel dat bij de Fotoacademie je weinig leert over het speelvlak en je eigenlijk weinig te weten komt over de mediawereld.
Heeft de fotojournalistiek toekomst? Volgens de panelleden wel. Fotojournalisten moeten wel op zoek naar nieuwe mogelijkheden om hun verhaal te vertellen. De goede fotojournalisten zal het lukken.



Belichtingen
Hans belichtte op 02-07-2009 19:06
Dank Bas voor het uitgebreide verslag. Ik was op het laatste moment soort van verhinderd, maar ben weer helemaal bij.

grt, Hans

Arnold belichtte op 02-07-2009 21:59
Heldere uiteenzetting Bas. Boeiende info om te lezen. En wat dat betreft ben ik het ook helemaal met Joep eens: waarom de fotojournalist vooral als bedreiging zien?

Stefan van der Kamp belichtte op 03-07-2009 11:12
Bedankt Bas voor dit verslag.

Jean-Pierre belichtte op 08-07-2009 21:10
Tja, ik kan hier wel degelijk iets op zeggen, maar ik hou het kort. Er staat een stuk over dat beveiliging bang is dat dingen op internet komen te staan en dan houden ze ons fotografen tegen. De verkeerde fotografen. De echte privacyverspreiders zijn volgens mij nog altijd een deel van de "amateurs". Hun gedrag verziekt ons werk. We worden op een kam geschoren met de filmers en fotografen met alleen maar een mobieltje. Een voorbeeld is een ongeval bij een meer in Oost Maarland. De media mocht niet het terrein op, maar de aanwezigen (burgers/bezoekers) konden vrij opnames maken. Ik heb er niet naar gezocht op internet, maar gegarandeerd ergens zullen de beelden toch wel staan.



Belicht deze afdruk
Belichtingen niet meer mogelijk
Afdruk bewaren op del.icio.us; Afdruk bewaren op eKudos

Alles op deze site is auteursrechtelijk beschermd. Vermenigvuldiging, publicatie, reproductie of ander gebruik op welke manier dan ook, is alleen toegestaan na schriftelijke toestemming van de fotograaf.
Duplication of any material on this site without author's consent and attribution is expressly prohibited.