ontwikkelaar fixeer contactsheet zelfportret
< vorige afdruk > volgende afdruk
Echt Hema....
28-03-2002 20:03
Het ging de laatste tijd erg goed met de 1-uursservice van de Hema hier. Perfect dat D en K er werken en zij weten ook wat fotografen verlangen. Maar toch heb ik in een week tijd twee films beschadigd teruggekregen. De allereerste was van mijn laatste bezoekje aan Amsterdam. Ik bracht het filmpje vrijdagavond weg en zou het zaterdag ophalen. Omdat de jongen achter de balie, D en K werken alleen overdag, altijd vreemd zit te kijken als ik zeg 'in stroken van zes knippen' liet ik het maar helemaal niet knippen. Normaal stoppen ze de film dan netjes opgerold terug in een kokertje. Die keer dus niet en dus kon ik zaterdag daarna een filmpje ophalen waar de vouwen in zaten en zelfs voor een deel gescheurd was. Juist bij een portret van iemand die ik voor haar gemaakt had. Wet van Murphy.
Vandaag had ik echter weer pech. Ik had de films van de bouwstaking afgegeven, D was even naar het ziekenhuis en zou laat terug komen. Dus liet ik het over aan een ander. Die kreeg problemen met de machine en moest wat uit elkaar halen. Het terugzetten van alles gebeurde niet helemaal juist en dus liep mijn filmpje vast bij het uitkomen van de machine. D was net terug, zag het gebeuren en kon nog net op tijd erger voorkomen, maar een aantal negatieven zijn toch weer beschadigd. Juist ja, daar waar ik zelf vond dat het goede foto's waren.
Blij werd ik niet, D overigens ook niet, maar het is ff slikken en weer doorgaan. Toch vraag ik me af hoe sommige mensen bij de centrales kunnen werken. Geen flauw benul met waar ze mee bezig zijn, totaal geen interesse en ook totaal geen gevoel voor fotografie. Waarom gaan zulke lui dan uitgerekend bij een afdrukmachine staan?
Ik hoor je al zeggen: met digitaal had je deze problemen niet. Dat is een beetje een flauwe reden (met digitaal kan zeker ook veel fout gaan), maar toch had ik wel even de gedachte, had ik het maar digitaal....
2 belichtingen
odette zei op 28-03-2002 21:24:
Het is ook gewoon sukkelig. Die mensen worden niet goed wegwijs gemaakt in die machine. Als het overigens ECHT niet fout mag gaan, breng ik ze naar de kleurgamma of S-color of andere vak-laboratoria. Maar zelfs daar kan het natuurlijk een keer misgaan.
B@s zei op 29-03-2002 10:18:
Ik heb ook een voorkeur voor vaklabs, maar als het snel moet ben ik wel aangewezen op de 1-uursservice (en we hebben er maar 1 in Zevenaar). Bij het vaklab kan ook wat mis gaan, heb ik ook al ervaren. En negatieven die ineens spoorloos zijn en pas na 6 maanden weer opduiken. Vooral Fifo is hier goed in......
D en K zijn overigens wel bekend met de machine. Zij hebben bij een andere 1-uursservice gewerkt, met nagenoeg hetzelfde apparaat. Alleen die service is over de kop gegaan.